Povestile sunt adanc implementate in AND-ul nostru, sunt parte din noi, ca oameni, pentru ca reprezinta principala modalitate prin care transmitem si primim informatii din mediul inconjurator.
Exista o explicatie stiintifica pentru care iubim povestile: atunci cand auzim o poveste care rezoneaza cu noi, ne creste nivelul de oxitocina din corp, iar asta genereaza o stare de bine, ne activeaza sentimentul de incredere, compasiune si empatie. Ne motiveaza sa colaboram si sa interactionam cu ceilalti si ne influenteaza in mod pozitiv comportamentul social. Cand auzim o poveste buna, creierul reactioneaza ca si cum am fi parte din poveste, ne plaseaza direct in mijlocul actiunii.
Din acest considerent, povestile au abilitatea unica de a crea conexiuni. Brandurile trebuie sa se foloseasca de aceasta oportunitate si sa isi construiasca o comunitate de clienti fideli, prin impartasirea de povesti cat mai autentice pentru audienta lor.
Povestile reprezinta viitorul marketingului.
Povestile construiesc asocieri intre indivizi, intre indivizi si concepte sau valori, ajuta la crearea unui sentiment de familiaritate, comoditate, incredere si apartenenta.
In orice conversatie, obiectivele noastre sunt de a influenta un anumit grup de interes (dorim sa schimbam viziuni, credinte, comportamente). Doar informatia si datele concrete, precum caracteristicile unui anumit produs, spre exemplu, cu greu reusesc sa faca acest lucru, iar aici intervin povestile care au cel mai mare impact.
Asociere – Angajament – Interes – Inspiratie – Motivatie – Educare
Sunt doar cateva dintre emotiile pe care o poveste bine spusa le poate transmite catre audienta ta. Nu este suficient sa ai un produs sau un serviciu de calitate, este nevoie sa stii cum sa discuti cu clientii intr-o maniera care sa te diferentieze de competitie. Transforma-ti mesajul de marketing intr-o poveste care stimuleaza clientul si construieste relatii.
1. Povestile vand – Povestile comunica mai eficient valoarea pe care o oferi, construiesc incredere si ajuta sa o accepte mai usor. Un studiu publicat in Edelman Trust Barometer 2019 Special Report: In Brands We Trust? arata ca increderea in brand se afla in top 5 factori care influenteaza decizia de cumparare a unei persoane, cu 81% care au mentionat acest factor, pe langa calitate (85%), convenienta (84%), valoare (83%), caracteristici (82%).
2. Povestile atrag atentia – Oamenii sunt mult mai interesati decat crezi, de detalii precum: cine esti, cum te-ai dezvoltat, ce cauze sustii, care este scopul tau.
3. Povestile te diferentiaza – pe o piata din ce in ce mai aglomerata, nu mai este suficient sa ai doar un produs sau un serviciu de calitate; in loc sa bombardezi clientul cu date, cifre, beneficii si caracteristici, construieste-ti un brand autentic, real si memorabil, care sa poata fi usor de recunoscut in piata.
4. Povestile creeaza comunitati loiale – consumatorii sunt atrasi de povestile din care pot face si ei parte; spune povesti cu si despre oameni, fii atentic si cauta elemente comune cu audienta ta.
5. Povestile iti personifica brandul – prin tragerea cortinei si impartasirea diverselor povesti despre brandul tau, ajuti consumatorii sa inteleaga cine esti si, cel mai important, sa aiba incredere in tine.
Nostalgia nu este doar un mod prin care oamenii isi amintesc de trecut. Este un mod prin care oamenii se conecteaza cu ceilalti si prin care se simt motivati sa se conecteze. Nostalgia este o emotie puternic sociala care uneste oamenii.
Pentru a folosi in mod eficient nostalgia in strategia de marketing, brandurile trebuie sa inteleaga, in primul rand, ce rezoneaza cu audienta lor. Brandurile trebuie sa comunice povestea, sa spuna adevarul si sa fie autentice, dar sa mizeze intotdeauna pe elemente comune cu audienta (traditii, dorinte, provocari pe care le are si audienta). Marketingul bazat pe nostalgie ajuta la crearea loialitatii clientilor care rezulta, in timp, la construirea de relatii de lunga durata.
1. Spune o poveste autentica – in general, cand ne gandim la storytelling, ne imaginam ca doar brandurile mari, cu istorie, pot avea o poveste demna de impartasit cu audienta, dar aceasta perspectiva este foarte gresita. Orice brand isi are originea intr-un timp si loc si a fost construit din anumite motive. Originea brandului este un start bun pentru construirea povestii tale.
2. Ia in consideare momentul potrivit sa iti spui povestea – storytelling-ul este un tool care poate fi folosit pe tot parcursul anului, insa folosit in anumite ocazii poate fi in mod special mai eficient. Spre exemplu, marketingul bazat pe nostalgie poate fi folosit cu succes in preajma anumitor sarbatori, precum Craciunul sau Ziua Mamei, cand chiar si brandurile noi create pot gasi elemente comune cu audienta pe care sa isi construiasca povestea.
3. Fii la curent cu trendurile – trendurile se schimba, dar stim cu totii ca ele influenteaza tiparele de consum si comportamentale ale comunitatii. Este imporant sa pastrezi un soi de traditie, istorie si autenticitate in povestea ta, dar este la fel de important sa fii atent la tiparele sociale din jurul tau si sa integrezi trendurile in povestea ta, ori de cate ori este posibil. Trebuie sa echilibrezi elementele noi cu cele vechi, pentru a nu pierde contactul cu prezentul.
4. Fa povestea relevanta pentru audienta – povestea trebuie sa fie interesanta si relevanta pentru clientii tai.
5. Fa povestea personala – oamenii trebuie sa simta ca se conecteaza la nivel personal cu brandul.
6. Fa povestea emotionala – povestea trebuie sa stimuleze emotia si empatia.
7. Fa povestea simpla simpla – nu trebuie sa spui multe poveste sau prea complexe, ci trebuie sa spui o poveste simpla, dar cu impact.