57% din oameni spun ca sunt mult mai loiali brandurilor care comunica natural si personal cu ei.
Consumatorii prefera brandurile care demonstreaza latura lor umana. Un studiu dezvoltat de Forrester Consulting si Braze arata ca 57% dintre consumatori sunt inclinati sa ramana loiali unui brand care le arata o comunicare umana, naturala si personala, iar peste 40% dintre ei sunt mai predispusi sa recomande un astfel de brand catre apropiati.
Personalitatea brandului este un set de caracteristici (vizuale, verbale, comportamentale) pe care un brand le poate integra in identitatea lui si carora le ramane constant fidel, astfel inca consumatorii vor simti un sentiment de familiaritate (si nu numai) de fiecare data cand vor intra in contact cu acel brand.
Principiul Simpatiei al lui Cialdini: Este in natura noastra umana sa apreciem mai mult persoanele care fac parte din aceeasi comunitate si cu care avem interese si valori comune. Este destul de evident ca oamenii sunt mai atrasi si mai usor de influentat de persoane pe care le plac, decat de cele pe care nu le plac. Acest lucru se aplica sin in companii. Oamenii prefera sa cumpere de la companii cu care simt o conexiune.
Pentru a se conecta la nivel emotional, pentru a construi relatii si pentru a convinge audienta, brandurile trebuie sa isi cunoasca foarte bine clientii, sa identifice similaritati si valori comune cu acestia si sa isi constuirasca o personalitate pornind de la aceste caracteristici comune.
Cand tratam acest subiect, ne place sa ne raportam la cele 12 Arhetipuri principale ale psihologului Carl Gustav Jung.
Aceste arhetipuri reprezenta pattern-uri comportamentale care exista in fiecare dintre noi si care ne motiveaza actiunile sau lucrurile in care credem.
Cele 12 Arhetiputi sunt:
1. The Outlaw
2. The Magician
3. The Hero
4. The Lover
5. The Jester
6. The Everyman
7. The Caregiver
8. The Ruler
9. The Creator
10. The Innocent
11. The Sage
12. The explorer
Cele 12 Arhetipuri se impart in 4 mari categorii, in functie de caracteristicile comune si principiile in care cred.
1. MOSTENIRE (The Outlaw, The Magician, The Hero)
2. CONEXIUNE (The Lover, The Jester, The Everyman)
3. STRUCTURA (The Caregiver, The Ruler, The Creator)
4. SPIRITUALITATE (The Innocent, The Sage, The Explorer)
Un Brand poate sa fie o combinatie de Arhetipuri, dar trebuie sa aiba unul predominant, pentru a isi consolida identitatea de brand. Profesorul de la Harvar Gerald Zaltman spunea ca 95% dintre deciziile noastre de cumparare stau in mintea subconstienta. Iar de acest lucru beneficiaza foarte mult brandurile care au un arhetip puternic, clar conturat in mintea consumatorului cu care acestea se conecteaza la nivel emotional, acest lucru oferindu-le un avantaj masiv in mediul concurential.
Iti propunem un Framework in 3 Pasi simplu de urmat pe care te poti baza pentru a iti stabili Personalitatea de Brand!
1. Afla care sunt caracteristicile audientei tale (dorinte, temeri, obiective) si integreaz-o intr-un anumit arhetip predominant.
2. Afla care este arhetipul predominant in industria ta (este important sa te diferentiezi in piata, dar atat cat permite industria din care faci parte; nu vrei sa creezi confuzie fiind total diferit de tot ce exista in piata).
3. Identifica-ti caracteristicile proprii si decide care este rolul tau in piata (Vrei sa educi publicul? Vrei sa fii autoritar si sa ii arati ca tu detii puterea? Vrei sa fii prietenos si tot timpul pus pe glume sau pasional si dorit de toata lumea?).
Probabil ca in toate cazurile vei identifica mai multe arhetipuri. Aici este momentul sa decizi care este punctul de intersectie client – piata – brandul tau si sa mergi pe un mix care ofera atat autenticitate, cat si familiaritate in piata.
Odata stabilit un mix de arhetipuri potrivit, vei putea da viata brandului tau prin elemente de identitate verbala (ton, comunicare non-verbala, strategie de content si copywrite) si elemente de identitate vizuala (logo, culori, fonturi, imagini). Iar odata ce toate aceste aspecte se vor alinia, brandul tau va deveni acea persoana cu care audienta ta va dori sa se conecteze.